Opening eerste Amperaport bij Apollo Vredestein te Enschede

Afgelopen weekend was er de feestelijke opening van de eerste zogenaamde ‘Amperaport’ bij Apollo Vredestein in Enschede. Dit gebeurde tijdens de familiedag van Apollo Vredestein ter gelegenheid van het 110 jarig bestaan van het bedrijf.

Amperapark

Amperapark

De Amperaport is ontwikkeld door de organisatie Amperapark, met als initiatiefnemer Richard Kokhuis. Het doel is om de grijze parkeerplaatsen in Nederland en elders in de wereld om te toveren tot een slim en groen energysysteem. De parkeerplaatsen worden toch al benut, waarom zou men ze dan niet mooier en slimmer maken? De Amperaport is een zonnecarport die duurzame energie produceert en opslaat. Afgelopen zaterdag 11 mei werd de eerste Amperaport feestelijk geopend door o.a. de commissaris van de koning in Overijssel en de vice chairman van Apollo Tyres.

De Amperaport bestaat uit duurzame materialen en kan op zeer korte termijn gemonteerd worden op elke soort parkeerplaats. Eén parkeerplek levert genoeg stroom op voor één gezin, of voor 15.000 elektrische kilometers.

Amperaport

Wat ook een leuke toevoeging is, is dat het concept is ontstaan door Twentse bedrijven, namelijk: ID partners (architect), De Groot Vroomshoop (hout), Voortman Steel Group (staal), WSF (schroeffundering), Mennekes (laadsysteem), Agro NRG (zonnepanelen), Eco Logiq (installatie), Super B (accu’s/batterijen), en Olde Hanter Bouwconstructies (constructie).

Achtergrond Rekenmethodieken

Voor het ontwerpen en toetsen van constructies wordt veel gebruik gemaakt van tweedimensionale rekenmethodieken. Dit heeft als voordeel dat constructies eenvoudig, snel en overzichtelijk bepaald kunnen worden. Hierbij dient echter als nadeel meegewogen te worden dat tweedimensionale schematiseringen veelal versimpelde weergaven zijn van de werkelijkheid.

Het bepalen van de uitgangspunten voor een tweedimensionale berekening kan vrij uitdagend en arbeidsintensief zijn. In veel gevallen zal door de constructeur een keuze gemaakt worden voor het toepassen van pragmatische, doch ongunstige aannames. Dergelijk aannames zullen gedurende het ontwerpproces veelal resulteren in overgedimensioneerde constructies. 

Indien het uitvoeren van een gedetailleerde berekening een meerwaarde kan bieden, kan de keuze worden gemaakt voor een driedimensionale berekening middels de Eindige-elementenmethode (EEM). Op basis van dergelijke berekeningen kunnen kritische onderdelen van een constructie inzichtelijk gemaakt worden. Het inzichtelijk maken van de krachtwerking in een driedimensionaal model zal in veel gevallen zorgen voor een efficiënter ontwerp.

Rondleiding

Na de officiële opening eerste Amperaport hebben we nog een rondleiding door de fabrieken van Apollo Vredestein gedaan, waar wij als bureau diverse projecten hebben gedaan. Blijft indrukwekkend om rond te lopen! 

Project apollo vredestein

Apollo vredestein

Apollo vredestein

Apollo vredestein

Schrijf een opmerking

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × 3 =